
Consilierii USR Craiova Eduard Cîrceag, Emilia Neagu și Ion Belu propun 9 amendamente la bugetul local al orașului pentru 2025. Aleșii au transmis municipalității propunerile lor pentru investiții, pentru care au estimat că ar fi necesară suma de 1,6 milioane lei.
Aleșii locali au identificat și de unde ar putea fi luați banii: de la Capitolul „Cultură, recreere și religie”. Mai exact, din fondurile alocate Operei Române Craiova (ORC), cea care organizează Festivalul Intencity, pentru care primește o mega subvenție de milioane de euro de la Primărie.
”Scopul este de a direcționa mai eficient resursele orașului către nevoile reale ale comunității”, transmite USR Craiova.
Parcări – faza SF, pentru spitalele primăriei
Astfel, din cele 1,6 milioane, sugestia de modificare a bugetului este ca 300.000 lei să fie direcționați pentru studii de fezabilitate (SF) pentru parcări supraetajate, trei la număr, care să fie amplasate pe lângă cele trei spitalele subordonate primăriei: Filantropia, Boli Infecțioase și Neuropsihiatrie.
”Zona în care se află (…) este afectată de lipsa acută a locurilor de parcare, ceea ce îngreunează accesul pacienților, aparținătorilor și al personalului medical”, își motivează cei trei consilieri locali ai USR amendamentele.
Impactul așteptat, mai arată aleșii, ar fi ”îmbunătățirea accesului la spital pentru pacienți, aparținători/vizitatori și personal, reducerea aglomerației rutiere dintr-o zonă critică a orașului și dezvoltarea infrastructurii de sprijin pentru servicii publice esențiale”.
Bani pentru Muzeul Moștenirii Industriale, Transporturilor și Tehnologiei
Un alt amendament făcut de Cîrceag, Neagu și Belu este realizarea unui SF pentru înființarea Muzeului Moștenirii Industriale, al Transporturilor și Tehnologiei în Craiova. Cei tri sugerează ca amplasament terenul de sport de pe Aleea Depoului, în parteneriat cu Ministerul Transporturilor, Fabrica de Avioane Craiova, CFR și Universitatea din Craiova. Suma pe care o înaintează este tot de 100.000 lei, bani care ar putea fi luați de la ORC.
”Craiova are o istorie industrială și a transporturilor bogată, fiind un important centru universitar, de producție și inovare în domeniul feroviar, auto și aeronautic. Cu toate acestea, orașul nu dispune de un spațiu dedicat care să prezinte și să valorifice această moștenire. Înființarea unui Muzeu al Moștenirii Industriale, al Transporturilor și Tehnologiei ar oferi un cadru educativ și interactiv în care locuitorii și vizitatorii să descopere legătura dintre trecut și prezent în evoluția tehnologică a regiunii”, se arată în expunerea de motive a USR Craiova.
Parcare și pistă pentru biciclete din centru până la ”Romanescu” și transport public nocturn
O altă propunere se referă la un studiu de fezabilitate privind dezvoltarea infrastructurii pentru transport alternativ Centrul Craiovei – Parcul Nicolae Romanescu de-a lungul traseului Calea Unirii – Parcul Nicolae Romanescu. Mai exact, pentru reabilitarea trotuarelor și zonelor pietonale de-a lungul traseului menționat, precum și amenajarea unei piste de biciclete dedicate care să conecteze centrul orașului cu parcul, facilitând accesul bicicliștilor și utilizatorilor de trotinete. pentru asta, ei susțin că ar fi necesari 100.000 lei.
De altfel, aceștia propun și amenajarea unei parcări securizate pentru biciclete: ”(…) Propunem adoptarea unui program de construire a unor parcări securizate pentru biciclete în zonele rezidențiale și în proximitatea principalelor puncte de interes ale orașului (instituții publice, centre comerciale, unități de învățământ, piețe) (…) și alocarea sumei de 200.000 lei (fiecare cu o capacitate de minimum 10-20 locuri) pentru construirea unor prime 4 parcări securizate pentru biciclete, de unde cetățenii pot închiria un loc de parcare anual contra cost”.
Tot la capitolul transporturi, aleșii locali USR vin cu un amendament ambițios, pentru care arată că ar fi nevoie de un milion de lei. Este vorba despre implementarea unui proiect-pilot de transport public nocturn în Municipiul Craiova.
”Craiova este un oraș dinamic, cu un număr semnificativ de cetățeni care lucrează în ture de noapte, participă la evenimente culturale sau călătoresc cu trenuri și autocare cu sosire în timpul nopții. Lipsa unei rețele de transport public nocturn creează dificultăți pentru aceste categorii de persoane, limitând mobilitatea și siguranța acestora”, motivează USR. Pentru asta arată că ar putea fi diminuat bugetul OCR cu suma de 1.000.000 lei, miliona care să fie alocat proiectului-pilot.
Concurs de idei pentru extinderea zonelor pietonale din centru și nu numai
Un alt amendament este pentru ”organizarea unui concurs de idei pentru identificarea altor zone pietonale din Municipiul Craiova”. Scopul ar fi îmbunătățirea mobilității urbane, accesibilitatea spațiilor publice și calitatea vieții în Craiova. Aici arată că zonele pietonale ar putea fi extinse sau create.
”Se propune diminuarea sumei alocate la capitolul 67.02 „Cultură, recreere și religie” cu 200.000 lei (Opera Română) și alocarea acestei sume pentru organizarea unui concurs de idei destinat identificării celor mai potrivite locații pentru extinderea sau crearea unor zone pietonale noi în Craiova”, se arată în acest amendament.
Totodată, consilierii mai propun și extinderea zonei pietonale centrale. Pentru asta sugerează un alt SF, pentru care municipalitatea să aloce 100.000 lei.
Proiectul de buget urmează să fie supus aprobării Consiliului Local Craiova în ședința de joi, 27 martie. Săptămâna trecută, el a fost prezentat online de primărița Olguța Vasilescu, așa-zisa intâlnire virtuală dintre edil și cetățeni primind denumirea generică de… dezbatere publică.
Rămâne de văzut ce se va alege de amendamentele USR, mai ales că municipalitatea nu doar că nu se arată deloc interesată de construirea vreunei parcări, ba chiar a propus să dea unui privat singura parcare subterană din oraș.