
Portul Bechet/Vedere din Satelit (Google Maps)
Portul Bechet va fi reabilitat și modernizat. Compania Națională „Administrația Porturilor Dunării Fluviale” (CN APDF SA) Giurgiu, în proprietatea căruia se află, așteaptă ca proiectul pentru lucrări să treacă de etapa avizelor/acordurilor de Mediu.
Studiul de fezabilitate pentru proiectul de investiții „Reabilitarea și modernizarea infrastructurii portuare în portul Bechet” a costat 361.250 lei. Licitația a fost adjudecată în 2021 de BCPC Biroul de Consultanță proiectare în Construcții.
În acest moment nu există, însă, și informații despre sursa de finanțare pentru executarea lucrărilor. Drept urmare, deocamdată, vorbim de o reabilitare pe hârtie.
Portul este de tip fluvial, permițând acostarea barjelor de până la maximum 2000 tone. În acest port funcționează și Punctul de Trecere a Frontierei Bechet — Oreahovo/Bulgaria.

Modernizarea infrastructurii este necesară pentru relansarea activității de transport naval, arată Compania. ”Reabilitarea (…) va conduce la dezvoltarea traficului de mărfuri în port. Odată cu reabilitarea și modernizarea infrastructurii portuare se vor asigura condițiile de lucru optime și derularea în condiții normale a activităților specifice”, arată CN APDF SA Giurgiu.
Conform Companiei, în prezent, din cauza modificărilor în configurația albiei și a exploatării intensive, sunt prezente fenomene de instabilitate și deteriorări ale construcțiilor hidrotehnice.
„Având în vedere condițiile actuale nefavorabile din amplasament și obiectivele cuprinse în programul Guvernului României, respectiv Master Planul General de Transport, este necesară modernizarea infrastructurii de operare în portul Bechet, astfel că s-au propus soluții tehnice de reabilitare și reamenajare”, se menționează în memoriul de prezentare a proiectului depus la Agenția de Mediu Dolj.
Portul Bechet se afla pe raza UAT Bechet, fiind amplasat pe malul stâng al Fluviului Dunărea, în zona km 678 – 681. Suprafața teritoriului portuar administrat de CN APDF SA este de 76.287 mp. Lungimea cheurilor pereate/verticale/mal natural aflate în administrarea beneficiarului la Bechet este de 650 m.
Portul este racordat la rețeaua locală și națională de drumuri prin DN54A, DN55 și DN 55A. În schimb, nu are apă potabilă, iar iluminatul este deficitar: ”Portul nu dispune de facilități de apă potabilă și energie electrică la dane și nici nu este iluminat corespunzător pe timp de noapte”, se mai arată în Memoriu.
Conform precizărilor din tema de proiectare întocmită beneficiar, din cauza vechimii mari a construcțiilor de acostare existente, cu durata de serviciu normată expirată, cât și a unei exploatări intensive, corelate cu schimbarea condițiilor climatice din ultimii ani, există deteriorări importante ale acestora, cu consecințe negative asupra tuturor celor care desfășoară activități portuare: degradarea rosturilor, tasări ale pereului, descompletări și devieri ale profilului teoretic proiectat, depuneri aluvionare importante în zona danelor de acostare, accesorii de cheu deteriorate etc.”.
CN APDF SA Giurgiu susține că prin reabilitarea infrastructurii portului și aducerea portului la parametrii tehnico-funcționali ai altor porturi aflate în statele membre ale Uniunii Europene, se vor relansa activitățile portuare și comerciale în zonă, contribuind la dezvoltarea regională.
Principalele lucrări propuse sunt modernizarea frontului de acostare la Dunăre, respectiv execuția unui cheu vertical. În prezent, frontul de acostare de 650 m este împărțit în 6 dane de operare. În studiul de fezabilitate se propune împărțirea lui în 5 dane, fiecare cu o lungime recomandată de 130 m.
Dana 1 va fi o dană plutitoare nouă de servitute. În spatele cheului nou (danele 2 — 6) vor fi amenajate platforme betonate, cu posibilitatea de amplasare a macaralelor portice tip Boca de 16 tf x 32 m, pentru care în proiect sunt prevăzute grinzi și șine de rulare, sau a altor utilaje stabilite de comun acord cu operatorii economici care își desfășoară activitatea în port. Vor fi reabilitate rampa pentru navele RO-RO (care asigură legătura cu portul bulgăresc Oreahovo, situat în oglindă, pe malul drept) și drumurile de acces, cuprinzând rampa punctului de trecere cu bacul. Totodată, va fi reabilitat și sistemul de semnalizare a navigației pentru întreaga lucrare și se vor asigura utilitățile în port.