Traseul stabilit de CNAIR pentru drumul de legătură dintre fabrica Ford și DEx 12 Craiova - Pitești
Drumul de legătură între DN 6 (zona Ford) și Tronsonul I al drumului expres Craiova – Pitești este tot în prima etapă de lucru. Adică la faza realizării Studiului de Fezabilitate (SF). Conform proiectului, durata ar fi trebuit să fie de 3 luni, începând din aprilie 2023. Suntem, însă, în octombrie 2025 și SF-ul nu e gata.
Ordinul de începere pentru elaborarea SF, stabilirea variantei finale de traseu și obținerea avizelor și acordurile a fost dat pe 20 aprilie 2023. Contractul pentru serviciile de proiectare a fost atribuit pe 31 martie 2023 companiei H.V.I.D. CONSULTING GROUP / GRAFIC TENDS pentru 1.230.660 lei, fără TVA. Banii provin din fonduri europene, prin POIM. Durata contractului era de 29 de luni.
Abia după aproape 2 ani, în februarie 2025, Consiliul Tehnico-Economic al CNAIR a avizat favorabil varianta finală a drumului.
Conform unui comunicat al Companiei transmise atunci presei, a fost aleasă varianta prin care s-a propus ca drumul ce urmează să fie realizat să rămână pe amplasamentul actual al DN 6 (din zona Ford) până la sensul giratoriu cu DN 65F, DN 6 și Centura de Sud, pe acest sector urmând să se realizeze lucrări de lărgire la două benzi pe sens. „Acolo unde este posibil, va continua pe DN 65F până la intersecția cu DN 65, de acolo va fi realizat un drum nou până la nodul rutier cu DEx12 Craiova-Pitești și Autostrada Craiova-Filiași”, mai arăta CNAIR.
„Având în vedere că în zona de Sud a Municipiului Craiova sunt foarte multe entități economice care dezvoltă valori ridicate de trafic, este stringent necesar să se realizeze un drum de legătură prin care să fie preluat traficul, din această zonă, către Drumul Expres Craiova-Pitesti. Realizarea acestui drum va conduce la sporirea capacității de trafic și automat la scăderea timpilor de parcurs și, foarte important, la creșterea siguranței participanților la trafic. Lungimea avizată a drumului de legătură DN6-DEx12 este de 14,70 km” declara Călin Cosmin, directorul Regional al DRDP Craiova.
Bani europeni, chin românesc
Reprezentanții DRDP Craiova spun acum că întârzierea este cauzată de faptul că este un proiect nou și complex, iar termenele și legislația nu ar fi în concordanță cu realitățile din teren. Adică cele 3 luni stipulate în contract sunt complet rupte de realitate. Nici nu mai contează motivele, cert e că în România una se spune și alta se face.
În prezent, DRDP Craiova spune așteaptă avizul de mediu. Pe 10 iulie 2025, Consiliul județean Dolj a emis Certificatul de Urbanism pentru SF. După ce vor fi eliberate toate documentele de urbanism, va putea începe etapa 2, de elaborate PT (proiect tehnic). În acte, termenul de realizare este de 2 luni. Abia după ce și această etapă se va încheia se va trece la partea de licitație pentru execuție și execuția în sine. Dar, cine știe, cât mai e până mai departe!
***
20 aprilie 2023: “Am semnat Ordinul de Începere pentru prima etapă, a lucrărilor pentru Drumul de legătură DN6-DEx12, sau drumul Ford, cum este cunoscut. În prima etapă Prestatorul trebuie să elaboreze Studiul de Fezabilitate, să stabilească varianta finală de traseu și să obțină avizele și acordurile pentru traseul ales. Termenul pentru această etapă este de 3 luni. Etapa 2, care are o durată de 2 luni, este pentru Elaborare PT inclusiv D.T.A.C. Si D.E. Etapa 3, care se va desfășura după licitația de execuție a lucrărilor, este pentru asistență tehnică pe perioada de execuție a lucrărilor având un termen de 24 luni (și termenul de execuție a lucrărilor este de 24 de luni de la emiterea oridinului de începere n.r.)” – directorul regional al DRDP Craiova, Calin Cosmin Petruț.