Situație tragi-comică în localitatea Breasta. Mai exact, în cimitirul comunei. O bătrână se chinuie de câțiva ani să-și croiască ”drum” către cavoul pe care și l-a pregătit pentru viața de dincolo. Construcția funerară a Elisabetei Mitrică, și nu numai, e blocată de câțiva ani de un gard de beton și țevi metalice. Împrejmuirea a fost făcută de un ”vecin” din cimitir, care a ocupat spațiul dintre cavoul ei și cel din față. Anul trecut, pentru a-și înmormânta ruda în el, familia a trebuit să taie o bară de fier a gardului, să țină coșciugul înclinat ca să depășească un stâlp de beton, apoi l-au împins și i-au dat drumul. ”O zîs că n-are nimic, că nu-l mai doare”, spune cu umor amar femeia care se gândește că va avea aceeași soartă. ”Și pe mine cum mă bagă? E, or veni cu elicopterul și pe urmă mă lasă acolo”, arată Elisabeta Mitrică spre cavou. Intrarea e străjuită de bare de fier beton, rămase după demolarea unei porțiuni a gardului. Exact cât ține ”poarta” locului ei de veci. Așa a considerat cel care a împrejmuit abuziv aleea că a rezolvat problema de care femeia se plânge. Și preotul paroh din Breasta aprobă soluția și i se pare de bun-simț cum a procedat enoriașul.
Nu mai e aleea, uite aleea! Uite cavoul, e blocat cavoul!
Elisabeta Mitrică a concesionat, în 2008, un loc de veci. Nouă ani mai târziu, un consătean a achiziționat și el două locuri de veci, lângă alte două pe care le avea moștenite de la părinții săi, în imediata vecinătate a Elisabetei Mitrică. În 2018 s-a hotărât să împrejmuiască locurile, abuziv, însă gardul l-a ridicat inclusiv pe un spațiu liber până la aleea de trecere printre morminte. Altfel spus, a îngrădit loc cât pentru șase locuri de veci, nu patru câte avea dreptul. La rândul ei, Elena Mitrică ar fi făcut cavoul mai mare decât cel prevăzut de regulamentul de funcționare a cimitirului, blocând aleea. În consecință, după ce femeia i-a cerut preotului din comună să ia măsuri privind împrejmuirea care-i bloca efectiv accesul în cavou, și a făcut mai multe adrese către Arhiepiscopia Craiovei, un inspector a venit la fața locului pentru a constata care e situația. I-a pus în vedere femeii să reducă dimensiunea cavoului, iar bărbatului care a construit gardul abuziv să-l înlăture. Elisabeta Mitrică a micșorat cavoul, tăindu-l, iar ”vecinul” a spart doar o parte din gardul ridicat, doar în fața acestuia.
”Asta era aleea noastră și-au închis-o. Era un stâlp pus aici. Și aici era iar stâlp. A venit un consilier de la Biserică să măsoare și pe mine nu m-a lăsat să vin să văd. Au măsurat că al meu cavou are 3,50 m. Și am tăiat 5 cm din el. Și el, Măruntu Petre (cel care a ocupat abuziv terenul dintre cavouri n.r.), a rămas să fărâme gardu’. Prima dată, în 2018, că-n 2017 n-am avut cum să mă-nțeleg cu ei. După ce l-a pus să-l strice, se apucase să facă din nou. M-am dus iar la Arhiepiscopie, la Irineu, la Preasfințitul, și a trimis iar, și-a venit inspectorul, și-a văzut și zice că să fărâme. Și-am mai stat încă trei ani. Și… nu se rezolvă nimic! Acum, la biserică, popa ăsta mă hărțuie, spuie că cavoul meu nu e făcut în rând cu lumea. Cum nu e?”, spune Elisabeta Măruntu, luând la ochi construcția și măsurând-o din priviri. Locul ei de veci e, teoretic, în primul rând din cimitirul ”nou”. Practic, între ele nu e nicio deosebire. La drumul principal, cavourile și mormintele sunt făcute cât de cât ”în linie”. Pe măsură ce se depărtează, aleile dintre ele devin tot mai înguste și strâmbe. Alandala. Un haos. Cât despre cavoul bătrânei, măsurându-l și noi, ce-i drept din priviri, ne dăm seama că e imposibil să aibă dimensiunile rezultate la control. E cât celelalte, în jur de 1,20 m pe circa 2,50 m.
Realitatea, exercițiu de imaginație
”Uite aici, mortu’ ăsta l-au băgat într-o dungă”, arată femeia către cavoul din fața celui al ei. Intrarea e văruită în alb, semnul că acolo a fost depus un trup. Între timp, mai apar câțiva oameni din cimitir, curioși să vadă ce se discută. Știu și ei povestea și fiecare îmi explică în detaliu, arătându-mi cum au întors rudele sicriul cu mortul, ca să-l bage în cavou. Facem un exercițiu de imaginație, ne sucim cu toții gâturile și corpurile, ne dăm în spate, apoi către dreapta, apoi ne imaginăm că ridicăm coșciugul și, reușim să-l introducem între betoane. Apoi, hop, îi dăm drumul. Se glumește pe marginea… situației. Cum altfel decât macabru.
”Au luat țava asta de-aici și l-a băgat într-o dungă. L-au băgat așa, o țâră. Oamenii țineau așa de mort, să nu cadă, și l-a băgat așa, până-au ajuns aicea, că colea e mai lat mortu’ în umeri, și-n sicriu, până l-a băgat colea și pe urmă i-a dat drumul așa, că n-au mai avut ce face. O zîs că n-are nimic, că nu-l mai doare. Pe urmă preotu’ s-a dus la miliție și a obligat pe baba moșului să cumpere țavă să pună în loc unde-au tăiat”, explică tacticos Elisabeta Mitrică.
Spune că pe ea cavoul a costat-o 60 de milioane de lei vechi. ”Și încă 25 am dat umblând pe drumuri pentru diavolul ăsta de popă”, adaugă cu dispreț femeia. Și a mai dat niște bani ca să taie 5 centimetri din lungimea construcției, ca să lase liberă calea de acces între morminte, așa cum i s-a spus de la Mitropolie.
Popa spune că numai cine nu vrea nu reușește să bage mortu-n cavou
Preotul paroh din Breasta, Dumitru Crîngoiu, susține că ”doamna Mitrică n-a respectat Regulamentul (cimitirelor n.r.), să-l facă de 2,10 m pe 1,20 m. Îl avea de 3,10 m pe 1,70 m. L-a redus și l-a făcut de 2,70 pe 1,70. Și tot nu e corect. Celălalt (Petre Măruntu n.r.) și-a dat jos acolo, în față, gardul. Eu zic că (Măruntu n.r.) a rezolvat problema, că e chiar în față acolo. Epitropul a rezolvat treaba asta. E acces la alee acum de 50 de centimetri (după ce bătrâna a micșorat lungimea cavoului, așa cum i-a dispus inspectorul de la Mitropolie care a venit la fața locului n.r.). Aleea are mai mult decât un metru. Doamna n-a respectat Regulamentul. Dumneavoastră (adresându-se redactorului Stiri Craiova.ro n.r.) nu știți Regulamentul cimitirelor. V-am explicat, doamnă, ce spune Regulamentul, că trebuie să fie 50 de cm între morminte, pentru alee. Poate să bage în cavou, acolo, pe cine bagă. Dar aici este o rea-voință (referindu-se la cazul Elisabetei Mitrică n.r.). Știți cum s-a exprimat (Elisabeta Mitrică n.r.) când a venit părintele inspector și cu protopopul? A spus: pe popa n-o să-l las în pace nici în mormânt. Adică e o răzbunare. Vrea să se răzbune pe mine și nu știe ce să mai facă”, susține preotul Crîngoiu. El este de părere și insistă că doar Elisabeta Mitrică nu a respectat ce spune Regulamentul cimitirelor. Acesta prevede, într-adevăr, că ”între locurile de înmormântare alăturate se va păstra o distanță de cel puțin 50 cm, necesare pentru circulație și pentru îngrijirea mormintelor”. Femeia s-a conformat dispozițiilor inspectorului de la Mitropolie și a redus dimensiunea cavoului astfel încât jumătatea de metru să existe. Însă, asta nu a rezolvat problema accesului la cavoul său, care este suprateran, la fel ca cele de vizavi. Între ele și altă construcție distanța trebuie să fie mult mai mare, încât sicriele să poată fi introduse în criptele supraterane.
Elisabeta Măruntu a mers și la poliție, unde a depus plângere impotriva preotului, acuzându-l de abuz în serviciu. Dosarul a fost clasat în decembrie 2021.
Preotului i se pare absolut normal ca morții să fie băgați oricum în cavou, chit că asta presupune tăierea unui gard construit abuziv. Dacă există ”bunăvoință”, orice e posibil, iar mortul tot ajunge în pământ, e de părere părintele. El mai recunoaște că familia Măruntu a împrejmuit șase locuri de veci, nu 4 câte are cumpărate, și i se pare, de asemenea, absolut firesc.
”Ea vrea ca în fața ei să nu mai fie nimic. În fața ei trebuie să fie cineva, dacă nu e Măruntu va fi altcineva. Acolo (în cavoul de vizavi n.r.) s-a băgat mortul, s-a băgat acolo. Când e bunăvoință, se rezolvă. Da, eu consider că e în regulă. Nu sunt eu în măsură să decid, adică eu am mers, i-am spus domnului Măruntu ce să facă și trebuie să primească în scris de la Mitropolie cum trebuie să facă, trebuie doar fiarele acelea să le lase în jos și atât. Familia Măruntu are acolo 4 locuri de veci. Au plătit oamenii, li s-a dat act de concesionare, e totul în regulă. Păi, ălea două vrea să le ia ea?”, se intrigă preotul când îi atragem atenția că doar patru locuri sunt concesionate de familia respectivă, și nu șase.
Cea mai bună apărare e atacul
Parohul Dumitru Crîngoiu insistă că Elisabeta Măruntu nu a respectat Regulamentul cimitirelor. Noi insistăm că tot cimitirul este construit haotic, dar că în speța de față, e chiar imposibil să bagi mortul în cavou fără să răstorni sicriul. Așadar, îl întrebăm de ce nu se respectă de către nimeni regulamentul, de ce nu există aceeași distanță între morminte și între alei și cine trebuie să se asigure că se respectă dimensiunile.
”Păi, preotul trebuie să se ocupe. Dar, ce să le fac, dacă nu respectă? Dacă ei fac sâmbăta și duminica, când eu sunt ocupat. Biserica nu merge cu reclamații, cu ăstea. Eu, ca preot, nu pot, înțelegeți? Ălălalt din fața ei cum l-au băgat în cavou? A fost bunăvoință, vă repet, doamnă. Păi ce să le fac dacă nu respectă nimeni. S-au trasat alei, drum, dar nu s-a respectat”, ne răspunde preotul.
În încheierea conversației, preotul Crîngoiu ne mai spune că am făcut foarte bine că l-am contactat pentru un punct de vedere: ”Altfel, vă ceream daune morale. Dacă scrieți împotriva mea, ce nu e adevărat. Eu vă aduc dovezi, eu v-am spus realitatea. Știți cât trebuie să fie distanța. Așa e Regulamentul. Eu zic că s-a rezolvat situația”…