Primele dintre cele 438 de platformele îngropate pentru colectarea deșeurilor vor deveni funcționale în maximum două săptămâni și jumătate, au anunțat, astăzi, reprezentanții operatorului Iridex și cei ai Primăriei Craiova. Inaugurarea are loc la aproape cinci ani de când fostul primar al Craiovei, Mihail Genoiu, dar și fostul președinte al CJ Dolj, Ion Prioteasa, aruncau sub blițurile aparatelor de fotografiat gunoaie la primele containere îngropate din Craiova. Asta era în 2019. Dar contractul fusese semnat în 2017, cu termen de finalizare de 8 luni.
Revenind în prezent, în sfârșit va avea loc deschiderea containerelor pentru publicul larg, dar etapizat, pe cartiere, pentru ca procesul să poată fi asimilat ușor de craioveni, după cum au precizat cei de la Iridex. De reținut că acolo unde nu sunt suficiente, containerele metalice, supraterane, vor fi utilizate în continuare. Ca de altfel, și cele de tip ”Easy”, pentru gunoiul selectiv, care vor fi relocate unde este nevoie.
Craiova, împărțită în trei
Craiova a fost împărțită pe trei sectoare în vederea deschiderii noilor platforme îngropate. Astfel, primii care le vor putea folosi vor fi craiovenii din Craiovița Nouă, George Enescu, de pe Bvd. Titulescu și Cartierul Brestei. În total, vorbim despre 126 de platforme îngropate, pe care reprezentanții Iridex estimează că le vor da în folosință în decurs de 2 săptămâni de acum încolo.
Vor urma apoi, în cea de-a doua etapă, cartierele Braza lui Novac, Rovine și Lăpuș, cu 136 de platforme în total. Aici Iridex estimează că va avea nevoie de circa două săptămâni și jumătate pentru a le deschide.
În ultima etapă vor intra Calea București, zona de Centru, 1 Mai și Valea Roșie, inclusiv câteva zone din Câmpia Islaz. În total, este vorba despre 176 de platforme, pentru a căror deschidere operatorul estimează că are nevoie tot de circa două săptămâni și jumătate.
”Folosim toată infrastructura pe care Craiova o are în acest moment disponibilă, să o capacităm la maximum și să le oferim oamenilor posibilitatea să colecteze separat indiferent de zona în care locuiesc. Se retrag containerele easy, supraterane, și se relochează în alte zone din Craiova pentru colectare separată”, a explicat Ana-maria Predilă, purtătorul de cuvânt al Iridex.
Cum vor funcționa
Potrivit acesteia, acolo unde este un singur container îngropat, el va fi destinat deșeurilor reziduale, iar lângă el se vor regăsi 3 containere supraterane, de tip ”easy”, pentru hârtie/carton, plastic/metal și sticlă.
Unde sunt trei containere îngropate, unul va fi pentru deșeurile reziduale, resturile de mâncare, altul pentru hârtie/carton, altul pentru plastic/metal și un container suprateran pentru sticlă.
Dacă există 4 containere îngropate în zona blocului, unul va fi pentru rezidual, altul pentru hârtie/carton, altul pentru plastic/metal și altul pentru sticlă.
Dacă densitatea populației este foarte mare, așa cum se întâmplă în zona blocurilor turn, unde cantitatea de gunoi depusă de cetățeni este mai mare, și există 4 containere îngropate, două dintre containerele îngropate vor fi dedicate deșeurilor reziduale, iar alături va fi fi amplasat și un container de tip ”easy” pentru sticlă.
În zonele unde nu există deloc containere îngropate (situații foarte puține, după cum susțin cei de la Iridez) vor rămâne în continuare containere metalice, supraterane, pentru reziduale și platforme supraterane de tip easy, pentru deșeurile reciclabile.
Pentru a înțelege cum vor funcționa noile containere îngropate și care va fi noul aranjament al tuturor containerelor, echipe mixte de la Iridex, Primăria Craiova și ADI EcoDolj vor distribui pliante și vor lipis afișe la blocuri.
Utilizarea lor este foarte simplă. Fiecare container îngropat este prevăzută cu o pedală. Odată apăsată cu piciorul, fanta containerului se deschide, iar gunoiul poate fi aruncat. După ce pedala este eliberată, fanta se închide. Astfel, mirosul degajat de reziduuri nu mai este eliberat în atmosferă. Totodată, din gunoiul depozitat în subteran nu mai poate fi extras nimic de alte persoane decât cele însărcinate cu colectarea.
Potrivit viceprimarului Rela Filip, pentru început, dacă cetățenii nu se vor descurca cu utilizarea noilor containere, poliția locală nu va aplica amenzi în cazul în care sacii de gunoi vor fi lăsați lângă platformă.
Șapte autospeciale, care sunt dotate cu un sistem special, vor opera zilnic doar pentru ridicarea deșeurilor din containerele îngropate, pentru cel puțin două luni.
Proiect cu ”cântec”
Containerele îngropate din Craiova au fost realizate printr-un proiect al Consiliului Județean Dolj, cofinanțat de UE, al cărui contract a fost semnat în 2013 – „Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor (SMID) în Judeţul Dolj”, având o valoare totală de 53,6 milioane de milioane de euro. Pentru amenajarea containerelor îngropate din Craiova, municipiului i-au fost repartizate 7,5 milioane de euro. Lucrările au fost demarate în toamna lui 2019, iar recepția lor finală a avut loc abia în luna februarie a acestui an.
Contractul pentru furnizarea şi montarea containerelor îngropate a fost ultimul dintre cele 7 contracte semnate pe SMID. Câștigătorul licitației organizate de Consiliul Judeţean Dolj pentru implementarea lui a fost S.C. European Waste Technology (EWT) S.R.L. – lider al Asocierii S.C. European Waste Technology S.R.L. – Nord Engineering S.R.L. Implementarea proiectului containerelor îngropate a fost una cu ”cânteg”. Contractul a fost atribuit în anul 2017, iar termenul de finalizare era 2018. CJ Dolj a cerut prelungirea contractului, iar patronul firmei a acuzat că, din această cauză, lucrările s-au scumpit și nu își putea recupera banii. În cele din urmă, acesta a acţionat în instanţă Consiliul Judeţean Dolj, acuzându-i pe reprezentanţii administraţiei judeţene că l-au ameninţări şi au făcut presiuni asupra lui să prelungească încă o dată contractul. În iulie 2021, administratorul societăţii EWT SRL, Marius Croitoru, a recurs și la un gest extrem. În semn de protest a adus câteva utilaje la CJ Dolj și a blocat, pentru o vreme, circulația rutieră. Detalii AICI. Conflictul s-a stins repede, iar firma a renunțat la proces.
La rândul lor, și reprezentanții Iridex au avut nemulțumiri la adresa administrației județene, acuzând că utilajele achiziționate de CJ Dolj prin Masterplanul de gunoi au fost prevăzute cu un anumit soft, care putea opera doar cu un tip de containere. Tocmai cel de pe autospecialele cumpărate de firma lui Marius Croitoru, de la SC EWT SRL. Iar asta i-a nemulțumit pe mai marii companiei Iridex, care au transmis la un moment dat săgeți otrăvite la adresa CJ Dolj. ”Eu vreau să ies din această captivitate făcută de Consiliul Județean Dolj, care ne-a impus mașinile cu CIP-uri și containere. Eu vreau să mă dezvolt în UAT-uri, să pot să achiziționez mașini moderne de la alt producător, să iau alte containere. De ce să stau captiv, când eu găsisem containere în Turcia la 58% din prețul ăstora. Și nu am putut să le iau, că nu îmi dădea voie de la mașină, că au pus CIP-uri pe ele”, declara răspicat Cezar Preda, în calitate de reprezentant al SC Iridex, într-o conferință de presă susținută în noiembrie 2021.
De altfel, la inițiativa Primăriei Craiova, Iridex s-a angajat să cumpere 1.120 de containere de suprafață, pentru colectarea selectivă a gunoiului, care să deservească cetățenii care locuiau la bloc. Iridex le-a cumpărat pe banii ei, dar craiovenii le plătesc în rate. Municipalitatea a constatat, peste noapte, că în cartierele de blocuri nu erau pubele pentru gunoiul reciclabil și a decis că singura soluție era ca operatorul de salubritate să achiziționeze pubelele cu banii proprii și să-și recupereze investiția de la autoritatea locală în 8 ani – 12,98 de milioane de lei (fără TVA), adică vreo 3 milioane de euro.