Ar trebui ca elevii și profesorii să intre pe aceeași ușă sau să rămână „categorii sociale diferite”?

480
foto arhivă

Ar trebui elevii să intre pe la profesori, adică pe ușile folosite azi exclusiv de cadrele didactice pentru a intra în școală? Consiliul Național al Elevilor a făcut această propunere: să nu mai existe diferențe între intrările pentru profesori și elevi.

Dezbaterea a explodat în momentul în care un cadru didactic din București a declarat că nu este de acord, pentru că profesorii și elevii sunt „categorii sociale diferite”.

Problemele găsite de Consiliul Național al Elevilor

Consiliul Național al Elevilor (CNE) a realizat un raport anual privind implementarea Statutului Elevului, care arată că există mai multe probleme legate de asigurarea transportului gratuit al elevilor la școală, încălcarea dreptului la educație, dar și privind modul în care au fost sancționați elevii pe parcursul anului școlar.

În cadrul cercetării făcute pentru raport, elevii întrebați au cerut, printre altele, desființarea intrărilor în clădirea școlilor speciale pentru profesori, scrie Edupedu.ro.

„Este o formă de uzurpare a imaginii cadrului didactic. În primul rând, suntem categorii sociale diferite. Nici la spital, dacă mergem, nu dăm nas în nas cu doctorul pe scară. Au intrări separate medicii și pacienții”, a fost reacția Claudiei Osiceanu, profesoară de română la Școala Gimnazială „Grigorie Ghica Voievod” din București, pentru Școala 9.

Citește și: De anul viitor, profesorii pot rămâne titulari până la 70 de ani

Ar trebui elevii să intre pe la profesori?

În prezent, în majoritatea școlilor din România, cadrele didactice și elevii intră în clădire pe uși diferite. Copiii nu au voie să folosească „intrarea profesorilor”.

Pentru ca situația să se schimbe, ar trebui să fie introdusă o nouă prevedere în noul Statul al Elevului, care urmează să fie modificat în urma adoptării Legii Învățământului Preuniversitar adoptată la începutul anului școlar 2023-2024.

„Legea Învățământului Preuniversitar, adoptată la începutul anului școlar 2023-2024, aduce cu sine și nevoia de a modifica întreaga legislație subsecventă din domeniul educațional. Din această categorie face parte și Statutul Elevului, document aprobat pentru prima dată prin intermediul OMENCȘ nr. 4742/2016”, spune Consiliul Național al Elevilor.

Citește și: Noua casă a primarului din Sinaia, între lipsa avizelor și acuzații de șicanare

Intrările separate, un simbol învechit

CNE a trimis o serie de propuneri către Ministerul Educației, care urmează să fie dezbătute în luna februarie, iar în luna martie ar putea intra în vigoare un nou Statul al Elevului, a explicat Bianca Ivan, președintele Consiliului, pentru PRESShub.

Bianca Ivan a transmis redacției noastre și un punct de vedere din partea CNE, în care explică faptul că intrările separate sunt simbolul unui sistem învechit, prin care profesorul îți arată superioritatea față de elevi, când aceștia ar trebui să colaboreze.

„Intrarea separată pentru elevi și cadrele didactice este încă folosită ca și un instrument de segregare școlară între doi dintre cei mai importanți actori ai sistemului de învățământ.

Consiliul Național al Elevilor

Consiliul Elevilor consideră că învățătorii și profesorii trebuie să fie parteneri în procesul educațional, în condițiile în care cadrele didactice încă se folosesc de astfel de pretexte pentru a-și arăta autoritatea față de elevi.

„Respectul pentru profesori nu se manifestă prin holuri si scări separate”, consideră reprezentanții elevilor.

CNE afirmă că există situații în care regulamentul de ordine interioară dintr-o unitate de învățământ specifică clar faptul că elevul poate să fie sancționat dacă folosește aceste intrări, lucru care este în mod clar reglementat ilegal.

„Totodată, de multe ori numărul de elevii dintr-o școală este foarte mare, iar circularea pe o singură intrare devine ineficientă și poate chiar periculoasă”, este punctul de vedere al Consiliului Național al Elevilor.

Citește continuarea în PRESShub

ALEGEREA EDITORULUI