Olguța Vasilescu a scumpit taxa de parcare sub pretextul că așa i-au propus craiovenii

1256
taxa propusă în Anexa 2 la proiectul privind stabilirea taxelor și impozitelor pentru 2024 pentru parcare curentă, majorată cu rata inflației și Anexa 2 la HCL nr. 562/2023 adoptată cu majorarea de la 74 de lei, la 100 de lei.

Olguța Vasilescu a scumpit taxa de parcare a craiovenilor, sub pretextul că așa i-au propus cetățenii.

Primăria Craiova, condusă de Olguța Vasilescu, a mărit cu 16 lei taxa pe parcarea curentă pe domeniul public, pe lângă creșterea cu 13,8% cauzată de inflației, adică 10 lei.  Majorate suplimentar au fost și tarifele pentru parcarea subterană, pentru închirierea tarabelor/căsuțelor la târguri și evenimente, dar și taxa hotelieră.

Unii dintre craioveni, dintre cei care sunt mai atenți la ceea ce transmite administrația și ceea ce face în realitate, au constatat când au ajuns să plătească faptul că sumele sunt mai mari decât cele anunțate.

Asta în ciuda declarațiilor edilului, că niciun impozit sau taxă locală nu crește, menținute chiar și în ziua în care Consiliul Local (CL) Craiova le-a aprobat majorate nu doar cu inflația.

În orice caz, puțini au sesizat sau verbalizat că, în realitate, multe dintre taxe, care afectează în primul rând cetățeanul de rând, s-au scumpit cu mult mai mult decât se anunțase.

Foto. arhivă

Olguța Vasilescu afirma în ședința în care majorările, strecurate ”peste noapte”, au fost aprobate de aleșii municipali, că ”în ceea ce privește taxele și impozitele de anul viitor, nu se majorează”. Aceasta a mai susținut că se aplică doar ”inflația pentru persoane fizice, conform Codului Fiscal”, iar ”în ceea ce privește personale juridice, nu se pune nici măcar inflația, deci rămâne exact ca anul trecut”.

Craiovenii au cerut ”pe capete” să le crească taxele!

Numai că, fără tam-tam, Olguța Vasilescu a zis în gând: numai să-mi ceară și voi majora!

Iar cetățenii i-au citit gândurile și au cerut. Nu ieftiniri, cum mulți s-ar aștepta. Ci scumpiri. Ca de exemplu Popa Florin George, care a vrut ca parcarea curentă să îi “curenteze” pe concetățenii săi: ”Am o sugestie pentru parcare de la 74 lei propun 100 lei”. Sau Nicola Mihai Cătălin: ”Bună ziua, propun taxă pentru parcare curentă pe domeniul public 100 lei”. Sau Cristi Ahim: ”Am o sugestie privind taxa de parcare pe domenil public sa o mojoarati la 100 lei”.

Astfel de cereri, ca trase la indigo în privința sumelor sugerate, au fost și pentru parcarea subterană.

Proiectul primăriei prevăzuse inițial următoarele taxe:

a) 1 leu/oră, pentru parcarea (staţionarea) de până la 2 ore; b) 7 lei, pentru staţionarea de la 2 ore până la 5 ore; (a fost 6 lei în 2023). c) 135 lei/lună, pentru parcarea pe timpul nopţii, de luni până vineri (18.00-6.00) şi tot weekendul; (în 2023 a fost 119 lei. d) 163 lei/lună, parcarea pe timpul zilei, de luni până vineri, între orele 6.00-18.00; (143 lei în 2023). e) 67 lei/lună, parcarea pe timpul zilei, de luni până vineri (8.00-18.00) pentru maşinile electrice; (59 lei în 2023). f) 135 lei/lună, staţionare nelimitată, pentru maşinile electrice; (119 lei în 2023). g) 405 lei/lună, staţionare nelimitată, pentru restul maşinilor; (356 lei în 2023). h) 67 lei, taxă remitere tichet, pentru pierderea, deteriorarea, etc a tichetului; (59 lei în 2023).

Un craiovean, urmat și de alții, a vrut, însă, majorări serioase. Costantin Viorel Ionut, de altfel, singurul care și-a și argumentat propunerea, a transmis primăriei următoarele:

”Utilizarea autoturismului personal în mod intensiv pentru deplăsarile zilnice actionează împotriva calității mediului urban și afectează starea de bine a celorlalți locuitori, atât prin faptul ca generează în mod direct poluarea atmosferică, poluare fonică sau poluarea vizuală a mediului urban, dar mai ales prin faptul că ocupă și utilizează întrun mod intensiv un spatiu public destinat comunităților întregi. În acest sens, este necesară o regândire a taxelor aferente parcarilor in municipiul Craiova astfel:
Pentru parcarea subterana va propun urmatoarele taxe:
a) 1 leu/oră, pentru parcarea (staţionarea) de până la 2 ore;
b) 10 lei, pentru staţionarea de la 2 ore până la 5 ore;
c) 150 lei/lună, pentru parcarea pe timpul nopţii, de luni până vineri (18.00-6.00) şi tot weekendul;
d) 180 lei/lună, parcarea pe timpul zilei, de luni până vineri (6.00-18.00);
e) 1000 lei/lună, staţionare nelimitată;
f) 70 lei, taxă remitere tichet, pentru pierderea, deteriorarea, etc a tichetului.
g) 40 lei/masina/incarcare pentru autoturismele electrice/hibride
Pentru Taxă pentru parcare curentă pe domeniul public al municipiului, cu excepţia parcărilor cu plată prin SMS sau alte mijloace de plată, semnalizată cu indicator „Parcare cu Plată”:
a) Autovehicule cu excepţia celor de la punctele b şi c – 100 lei”, a fost propunerea acestuia pentru municipalitate.

Propunerile contribuabililor pentru majorări, însușite de primărie

În fundamentarea proiectului în varianta finală, cea devenită Hotărâre, administrația Vasilescu a notat că așa au propus cetățenii în perioada când documentul s-a aflat în dezbatere publică. (Click pe imaginile de mai jos)

În perioada de transparență decizională au fost primite propuneri din partea cetățenilor municipiului Craiova care au fost însușite de compartimentele de specialitate și sunt înaintate spre aprobare Consiliului Local, acestea vizând următoarele taxe:
Taxa pentru parcarea curentă pe domeniul public al municipiului, cu excepția parcărilor cu plată prin SMS sau alte mijloace de plată, semnalizată prin indicator „Parcare cu plată” cu excepția autoturismelor electrice sau hibride, se stabilește la 100 lei/an”, conform mențiunilor din hotărâre.

Cetățenii au vrut și alte taxe mărite

Și pentru taxa hotelieră au fost propuneri de majorări de la cetățeni, așa că și ea a fost majorată de la 1% la 2% din valoarea totală a cazării/tariful de cazare, exclusiv TVA, pentru fiecare zi de sejur a turistului.

Creșteri de taxe au fost aplicate, pe lângă majorarea cu rata inflației, și pentru folosirea temporară a locurilor publice cu căsuţe/corturi proprii la sărbători, festivaluri şi târguri pentru activităţi de comerţ, tot ca urmare a propunerilor primite în perioada de transparență decizională.

Ca și concluzie spun că nu majorăm taxele și impozitele la Craiova”, afirma Olguța Vasilescu, la finalul ședinței din 28 noiembrie 2023, cea în care s-au mărit taxele și impozitele craiovenilor pentru 2024.

Facsimil din Adresa transmisă în septembrie 2023 de Direcția Servicii Publice către DIT Craiova în care spunea că e de acord cu cuantumul taxelor și impozitelor propuse la majorare DOAR cu rata inflației. Ulterior, administrația Vasilescu a decis să țină cont doar de cele ale cetățenilor, după cum am arătat mai sus

Doamna Olguța Vasilescu a spus în toate conferințele că pentru anul 2024 nu va crește niciun fel de taxă sau impozit în Craiova, ci doar se va aplica coeficientul de inflație de 13,8%. Există și stenograma ședinței din 28.11.2023, în care doamna Olguța Vasilescu spune: În ceea ce privește taxele și impozitele de anul viitor, nu se majorează. (…) Nu știu dacă ați ajuns să plătiți la taxe și impozite taxa de parcare, care este de 100 de lei. În 2023, a fost 74 de lei. Dacă aplica doamna primar doar coeficientul de inflație, ajungea doar la 84 de lei pe lună, însă craiovenilor li se cere 100 de lei. Când a ieșit hotărârea, a ieșit cu taxa de 100 de lei. Dar, nu este vorba doar de taxa de parcare curentă, este și cea pentru parcarea subterană și alte taxe. Deci, doamna primar le-a spus craiovenilor că nu se majorează pentru anul 2024 taxele și impozitele decât cu inflația și, din punctul meu de vedere, nu s-a ținut de cuvânt. Dumneavoastră decideți dacă a mințit sau nu. Cert este că ai noștri craioveni merg la Taxe și Impozite și nu plătesc 84 de lei, suma cu coeficientul de 13,8%, ci 100 de lei. Asta face doamna primar”, a atras atenția, ieri, consilierul local Marian Vasile, care și-a anunțat candidatura la funcția de primar al Craiovei din partea AUR.

Nicio parcare nouă, nicio rablă casată la Craiova

În altă ordine de idei, o mână de craioveni a cerut, ca un grup de cetățeni europeni respectabili, care vor să-și protejeze semenii de efectele nocive ale poluării, ca primăria să scumpească taxele de parcare nu doar cu inflația de 13,8%, ci și suplimentar, pentru a-i descuraja să mai dețină mașină sau să renunțe la deplasarea cu ea.

Nimeni n-a sesizat, însă, că administrația locală nu a realizat nici măcar o parcare supraetajată dintre cele propuse în ultimii ani.

Ca să nu mai spunem că Olguța Vasilescu a tratat în zeflemea Programul ”Rabla local”, prin care craiovenii puteau să renunțe la mașinile vechi în schimbul sumei de 3.000 de lei, din care contribuția municipalității craiovene ar fi fost de doar 600 de lei. După ce că a propus o sumă care acoperea casarea a 200 de rable, nici măcar pentru ele nu s-a sinchisit să depună dosar la Administrația Fondului de Mediu, iar banii au fost pierduți.

Trebuie menționat că nu e chiar prima dată când primărița Olguța Vasilescu ține cont de (anumite) sugestii venite de la cetățeni. În februarie susținea, arătând către un dosar cu hârtii, că a primit mai multe solicitări din partea studenților pentru ca Primăria Craiova să dea mai mulți bani pentru organizarea Festivalului Intencity. Și a dat.

Și încă ceva, să nu uităm că nu Olguța Vasilescu a cerut în mod direct desființarea Corului Filarmonicii ”Oltenia”, ci un consilier local al… PSD.