Cum am văzut evenimentul inaugural al Centrului ”Constantin Brâncuși”

1356
Reclame

Complexul multifuncțional unic a fost inaugurat, joi seara, la Craiova. Gala de deschidere, organizată în detaliu de Consiliul Județean Dolj, cel care a finanțat proiectul, a fost bine pusă la punct și reușită. Recepția a avut loc în aer liber, în zona din spatele clădirii Muzeului de Artă, invitații fiind primiți pe covorul roșu, apoi îndrumați către zona pregătită pentru eveniment.

Foto: Remus Badea

La inaugurare au participat reprezentanți ai presei și bloggeri, consilieri locali și județeni, oameni de cultură și de afaceri din Craiova, directori și oameni din administrația locală și județeană, parlamentari și europarlamentari, prefectul și subprefecții județului, mitropolitul Olteniei, viceprimarii și primarul orașului, președintele Consiliului Județean Dolj, dar și președintele PSD. Au lipsit, aș adăuga, reprezentanți ai Culturii de la nivel central – nu știm dacă au fost invitați și au refuzat – și o reprezentare mai echitabilă și echilibrată politic, senzația fiind, din punctul acesta de vedere, că tot politicul a fost miezul, nu cultura.

Foto: Remus Badea

Amfitrionii ceremoniei, care a fost transmisă în direct de TVR 2, au fost Lucian Dindirică, managerul Bibliotecii Județene ”Alexandru și Aristia Aman”, și Simona Ștefania Mușuroi, realizator în cadrul Studioului Teritorial Craiova. În debut a avut loc intonarea Imnului Național al României de către solista Operei Române Craiova, Renata Vari.

Primul discurs a fost susținut, cu emoții vizibile, de Cosmin Vasile, președinte Consiliul Județean Dolj, care a continuat proiectul muzeal început pe mandatul fostului șef al administrației județene, Ion Prioteasa. La microfon au urmat președintele PSD și al Camerei Deputaților, Marcel Ciolacu, care, cu intenție sau din gravă neștiință, a gratulat-o pentru proiect, pe parcursul întregului speech, pe ”pesedista” – după cum a numit-o – Olguța Vasilescu.

Următorul discurs a fost chiar al primarului Vasilescu, susținut fără niciun pic de ezitare. Edilul însă nu a corectat eroarea șefului său ierarhic pe linie de partid în privința ”ctitorului” proiectului. Cel puțin, nu public.

A urmat apoi Mitropolitul Olteniei, Înaltpreasfințitul Irineu. De remarcat că părintele a fost singurul care nu a venit cu un discurs scris și a avut, poate, cea mai reușită cuvântare, gândurile sale îndreptându-se, fără exacerbare religioasă, către lume și oameni.

Ultimul speech a fost al arhitectului Dorin Ștefan, după planurile căruia s-a făcut obiectivul muzeal, care a vorbit publicului relaxat și entuziast.

Arhitectul Dorin Ștefan

Seara a fost presărată cu momente muzicale susținute de soliștii Renata Vari și Mihai Ungureanu, precum și de orchestra Filarmonicii Oltenia. Iar invitații au aflat Povestea Ovoidului, în cadrul unei proiecții, prezentată prin vocea arhitectului Dorin Ștefan.

La finalul ceremoniei, publicul a fost invitat să pășească în subteran, pentru a descoperi Centrul Brâncuși. Ulterior, Muzeul de Artă a fost ”pânză” pentru o spectaculoasă proiecție tip videomapping.

Organizarea evenimentului de aseară și serviciile de promovare media au costat Consiliul Județean Dolj circa 300.000 de lei.

*** Prisma din sticlă, cu o înălțime de peste 12 metri, în interiorul căreia se regăsește o construcție ovoidală, realizată din lamele suprapuse, ce conține reproducerea la scară mare a celebrei opere „Măiastra“ poate fi vizitată de astăzi. Totodată, în secțiunea subterană a construcției, cu intrarea printr-un amplu amfiteatru, care oferă spații generoase, publicul este invitat să descopere detalii captivante despre viața și opera celui considerat „Părintele sculpturii moderne“ – Constantin Brâncuși.

Centrul „Constantin Brâncuși adăpostește fotografii din arhiva Centrului Pompidou, din Paris, imagini ale Ansamblului Monumental de la Târgu Jiu și ale operelor prezente în colecțiile muzeale românești ori de filme-document, integrate în expunere de elemente interactive moderne, precum panouri care permit redarea și explorarea tridimensională a lucrărilor aflate în patrimoniul Muzeului de Artă Craiova. Tot aici se regăsesc bârne recuperate din atelierul parizian al lui Constantin Brâncuși și aduse la Craiova de reputatul critic de artă V. G. Paleolog, considerat primul monograf al sculptorului. Conexiunea între galerie și prisma din sticlă este asigurată printr-un ascensor care îl poate purta pe vizitator până în vârful ovoidului. Aici, Brâncuși poate fi descoperit de oameni ”într-o manieră în care nu au făcut-o până acum”, după cum declara președintele CJ Dolj, Cosmin Vasile. Intrarea este liberă.

Centrul fotografiei – Niculina Stoican și Cosmin Durle
Nicușor Roșca alături de Mădălin Voicinovschi și Cosmin Corâțu (PNL)
Invitații socializează înaintea începerii evenimentului
Antonie Solomon scria, probabil, pe Facebook, impresiile sale despre eveniment. Vicepreședintele CJ Dolj surprinde, adesea, prin postările sale frecvente.
Foto: Remus Badea
Foto: Remus Badea
Foto: Remus Badea
Foto: Remus Badea
Foto: Remus Badea
Foto: Remus Badea
Foto: Remus Badea
Foto: Remus Badea
Foto: Remus Badea
Foto: Remus Badea

ALEGEREA EDITORULUI