Festivalul IntenCity Craiova, în cifre: cel mai mic contract – 590 lei, cel mai mare – 13,5 milioane lei

2630
Sursa foto: Facebook / Primăria Municipiului Craiova
Reclame

Prima ediție a Festivalului IntenCity a fost, fără doar și poate, o provocare enormă pentru administrația locală craioveană. Nu doar financiar, ci și ca angajament asumat. Opera Română Craiova (ORC) a fost instituția în sarcina căreia a fost dată organizarea celui mai mare, scump și important eveniment al acestui an. Timpul scurt și birocrația i-au fost cei mai mari ”dușmani”. Dar eforturile celor angrenați în misiune, odată intrați în acțiune, au dat roade. Noi apreciem că rezultatul a fost unul reușit. Cel puțin într-atât de reușit încât să fie fundație pentru ceea ce va urma. Despre banii cheltuiți organizatorii au vorbit foarte puțin. Spre deloc. Finanțele au provenit în întregime din bugetul local al Craiovei. Motiv să fie contestat încă din fașă. Spre nemulțumirea unora dintre consilierii locali din opoziție, dar și pentru parte dintre cetățeni, pentru care prioritățile sunt cu totul și cu totul altele: străzile, canalizarea, atragerea investitorilor etc.. Întrucât după încheierea festivalului singura concluzie a fost una ”la cald”, a primarului, făcută pe pagina sa personală de Facebook, nemulțumirea a continuat să plutească în aer. Cumva, organizatorii au considerat că banii cheltuiți contează mai puțin decât eforturile depuse și efectul pe termen lung al acestui festival. Cel puțin, așa s-a văzut în ochii opiniei publice.

Sursa foto: Facebook / Primăria Municipiului Craiova

Stiricraiova.ro a transmis Operei Române Craiova, pe 15 septembrie a.c., o serie (lungă) de întrebări, în temeiul Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, pentru o mai bună informare a cetățenilor (în măsura în care am reușit) asupra a ceea ce a însemnat organizarea din punct de vedere al cifrelor. Vă prezentăm în rândurile care urmează întrebările adresate de redactorul Stiricraiova.ro și răspunsurile formulate de reprezentanții ORC (inclusiv adnotările lor, marcate cu steluță și, pe alocuri, ale noastre, marcate cu n.r. – nota redacției), pe care ni le-au remis în termenul prevăzut de lege. În finalul răspunsurilor, conducerea ORC a dorit să facă trimitere și la misiunea și obiectivele Operei Române Craiova, furnizând, totodată, și alte două exemple de festivaluri în anii de debut. Redăm întocmai.

Sursa foto: Facebook / Primăria Municipiului Craiova

1. Câte bilete (individuale) au fost puse în vânzare pentru Festivalul IntenCity?
Numărul de bilete aferent numărului de locuri disponibile în stadion în conformitate cu normele ISU Craiova a fost de 21.500 din care:
– 14.200 locuri în Loje, Tribune și Peluza Sud dispuse astfel: 400 locuri în Loje, 1.700 locuri în sectoarele A, B, C, D – Tribuna I VIP, 300 locuri în Tribuna I sectorul G, 900 locuri în Tribuna I, sectorul 19, 4.000 locuri în sectoarele 10-12 în Tribuna a II-a, 6.900 locuri în sectoarele 13-18 în Peluza Sud;
– 7.300 spectatori la nivelul gazonului.

2. Câte bilete tip abonament au fost puse în vânzare?
Opera Română Craiova, în calitate de organizator al Festivalului, nu a stabilit un număr fix de bilete sau abonamente pe locurile enumerate mai sus, spectatorii putând să își aleagă tipul de acces la Festival în funcție de preferințe.

3. Câte invitații au fost distribuite și către cine (defalcat)?
Opera Română Craiova a distribuit un număr de 2.865 invitații către sponsori, parteneri, precum și în baza campaniilor umanitare desfășurate: 270 invitații – Parteneriat Tuborg, 28 invitații – Parteneriat Kafune, 100 invitații – Parteneriat Drinks Boutique, 150 invitații – Parteneriat Electrica, 30 invitații – Parteneriat Blitz imobiliare, 40 invitații – Parteneriat Palmira, 104 invitații – Parteneriat D.G.A.S.P.C., 110 invitații – Campanie Spitalul Județean, 50 invitații – Campania Donează sânge, 21 invitații – Campania Persoane refugiate Ucraina, 72 invitații către Persoanele cu Handicap – cf. Legislației în vigoare, 240 invitații – Acreditări Presă, 1.250 invitații – Instituțiile de ordine și 400 invitații Loje.

4. Câte bilete/abonamente au fost vândute și prin ce modalități ?
Așa cum am afirmat cu diverse ocazii, reiterăm faptul că în seara de vineri 26 august și în seara de duminică 28 august, Stadionul Ion Oblemenco a fost Sold Out, iar în seara de sâmbătă 27 august a fost o asistență de 14.500 spectatori. Când specificăm aceste cifre ne raportăm la cifrele expuse în răspunsul la prima întrebare, referitor la numărul total de participanți, în conformitate cu normele impuse de ISU Craiova. Dacă ne raportăm strict la întrebarea dumneavoastră vă aducem la cunoștință faptul că Opera Română Craiova a vândut 17.793 bilete/abonamente atât fizic la casieria Operei Române Craiova de la Sala Polivalentă, la cele două casierii ale Clubului de Fotbal Universitatea Craiova, la casieria Clubului FCU 1948, la casieria Water Park, cât și online pe platforma Bilete.ro. Un calcul simplu ne arată că pe întreaga desfășurare a Festivalului au fost prezenți un număr total de 53.379 beneficiari / spectatori plătitori de bilete/abonamente la care s-au adăugat spectatorii posesori de invitații, despre care am făcut vorbire la întrebarea anterioară, tot personalul administrativ și tehnic care s-a ocupat de buna desfășurare a Festivalului, personalul punctelor de vânzare, precum și cei aproximativ 400 de voluntari (*folosim exprimarea aproximativ deoarece numărul voluntarilor a variat în funcție de necesități de la o seară la alta a Festivalului, fără să avem o situație exactă a numărului acestora pe fiecare seară în parte). *Precizăm, de asemenea, că numărul de persoane prezente în fiecare seară a Festivalului pe Stadionul Ion Oblemenco nu a depășit cifra maximă admisă de către ISU Craiova.

Sursa foto: Facebook / Primăria Municipiului Craiova

5. Câte bilete / abonamente au fost vândute la preț redus și prin ce mijloace?
Opera Română Craiova nu are o evidență a biletelor vândute la preț redus, dar raportându-ne la practicile din domeniul festivalurilor similare din țară și străinătate, instituția a pus în vânzare abonamente pentru primele 2 săptămâni cu reducere pre sale de 50%, iar pentru următoarele 2 săptămâni cu reducere early bird de 25 %. Aceste bilete reduse au putut fi achiziționate atât online, pe platforma Bilete.ro, cât și la casa de bilete a Operei Române Craiova, de la Sala Polivalentă. Ulterior, prin hotărâre a Consiliului administrativ al ORC, au fost demarate alte campanii promoționale, care au vizat exclusiv persoanele din Craiova, deoarece subvenția acordată de Primăria Municipiului Craiova a fost acordată din taxele și impozitele cetățenilor orașului nostru. Toți participanții la Festival veniți din alte orașe ale țării sau din afara granițelor țării, după expirarea campaniilor pre sale și early bird, și-au achiziționat bilet/abonament întreg pe platforma Bilete.ro. Campaniile promoționale cu reducerile de bilete/abonamente au vizat o promovare cât mai bună a Festivalului nostru în rândul craiovenilor prin acțiunea FlashMob, dar și achiziționarea de bilete en gros de către diferite companii private din Craiova care și-au manifestat intenția de a achiziționa un număr mai mare de 100 de bilete (*Pentru a fi cât mai expliciți cu privire la această întrebare putem estima un număr de aproximativ 2.500 de bilete / abonamente vândute la preț promoțional). De asemenea, la solicitarea celor două cluburi de fotbal din Craiova, au fost realizate campanii promoționale pentru suporterii acestor echipe, posesori de abonamente la meciurile din sezonul în curs, precum și pentru cei care au achiziționat bilete la două meciuri din perioada campaniei. Această campanie a avut și o componentă morală, ținând cont de faptul că fanii celor două echipe au trebuit să realizeze deplasări în afara Craiovei pentru a-și susține echipele în meciurile ”de acasă”, în perioada în care Festivalul IntenCity a ocupat stadionul Ion Oblemenco.

6. Câte bilete au fost vândute pentru zona ”gazon”, câte pentru tribune, câte pentru peluză?
Întrucât prin bilete înțelegem doar biletele individuale, din care se exclud abonamentele, precizăm că pe gazon au fost vândute 2.045 astfel de bilete, în Tribuna I și Tribuna a II-a, 4.264, iar în Peluza Sud 1.411 bilete. Pentru a fi și mai expliciți, precizăm că numărul total de bilete și abonamente pe cele trei categorii cerute au fost: 5.637 bilete/abonamente pe gazon (*La această întrebare se mai impune precizarea că în numărul total de 7.300 locuri pe gazon, acceptate de ISU Craiova, au fost luați în calcul și spectatorii de la Tribuna I VIP (1.700), care, conform biletelor sau abonamentelor achiziționate, aveau posibilitatea atât să ocupe locul din Tribună cât și să coboare pe gazon), 6.073 bilete/abonamente în Tribuna I și Tribuna a II-a și 6.083 bilete/abonamente în Peluza Sud.

Sursa foto: Facebook / Primăria Municipiului Craiova

7. Câte bilete au fost achiziționate?
Dacă în percepția dumneavoastră bilete achiziționate este sinonim cu bilete vândute, atunci cifra este aceeași: 17.793 bilete, după cum am răspuns la întrebarea 4. Dacă întrebarea dumneavoastră vizează doar biletele, excluzând abonamentele vândute, atunci cifra biletelor vândute a fost de 7.726.

8. Care a fost suma totală pe care ORC a solicitat-o Primăriei Municipiului Craiova pentru organizarea evenimentului și care a fost suma totală pe care a primit-o?
Suma totală solicitată Primăriei Municipiului Craiova este egală cu suma subvenționată (primită) de către instituția noastră pentru Proiectul Cultural ”Festivalul IntenCity”, în cuantum de 22.519.019 Lei.

9. Care au fost încasările totale ale ORC în urma vânzării biletelor și abonamentelor?
”Încasările totale’” ale Operei Române Craiova au înglobat atât vânzarea de bilete și abonamente (2.337.000 lei), cât și sume provenite din sponsorizări și taxa pentru participarea la licitația cu strigare pentru activitatea ”Food and Drink”, care se adaugă la suma menționată mai sus.

10. Care a fost suma totală pe care ORC a destinat-o / cheltuit-o pentru contractarea artiștilor ?
17.541.000 Lei (cca 3,5 milioane euro n.r.)

11. Care a fost modalitatea de atribuire a contractelor?
Toate contractele încheiate cu entitățile terțe, în vederea realizării Festivalului IntenCity, au fost atribuite conform legislației și procedurilor în vigoare, modalități care vizează instituțiile ce folosesc fonduri publice.

12. Cui i-a(u) fost dat(e) contractul / sarcina de a contracta artiștii?
Opera Română Craiova a încheiat Contracte de prestări servicii artistice, în baza Legii 8 / 1996 (Legea drepturilor de autor și a drepturilor conexe) cu 4 promotori / agenții de impresariat artistic distincte, reprezentante legale ale artiștilor prezenți în cele 3 seri de Festival. Noțiunea ”sarcina de a contracta artiștii” nu a existat în activitatea Festivalului.

13. Cum au fost defalcați banii?
Festivalul IntenCity a fost realizat la nivel administrativ și financiar sub forma unui Proiect cultural, procedură în care ”defalcarea banilor” a fost de fapt dispunerea fondurilor pe capitole și subcapitole bugetare, conform legislației în vigoare.

14. Care a fost valoarea celui mai mare contract și cui i-a fost atribuit?
Cel mai mare contract a fost de 13.500.000 Lei și a fost atribuit uneia dintre agențiile de impresariat artistic, reprezentantă legală a celor mai importanți și de notorietate artiști prezenți în cadrul Festivalului.

15. Care a fost valoarea celui mai mic contract?
590 lei (contractul a fost pentru servicii de colantare a microbuzului folosit în campania de promovarea a evenimentului în orașele din Oltenia n.r.)

16. Cât au fost cheltuielile cu scena și cine a obținut contractul?
Scena (structură metalică, podium, acoperiș, (FOH) Front of house, baricadă, extensii laterale, decor), instalația de sonorizare, instalația de afișare – suport video – ecran LED, instalația de lumini inteligente, furnizarea curentului electric pentru toată activitatea tehnică cu generatoare, efectele speciale, zona backstage, gardurile de delimitare și acces, personalul tehnic și personalul de pază au fost atribuite prin procedura de Licitație deschisă uneia dintre cele două firme înscrise la licitație, care a ofertat prețul cel mai mic, în cuantum de 4.133.464 Lei.

17. Ce buget a fost prevăzut pentru promovarea evenimentului în spațiul public și în ce a constat?
Opera Română Craiova a prevăzut inițial un buget de 2.500.000 lei pentru promovarea evenimentului, dar în urma procedurii de licitație firma câștigătoare a ofertat serviciile de promovare și vânzare de bilete online la suma de 2.194.034, sumă care a făcut ulterior obiectul contractului de servicii pentru evenimente.

18. Cui i-a revenit sarcina împărțirii banilor pentru promovarea festivalului în mass-media?
În cadrul Proiectului cultural ”Festivalul IntenCity”, după cum spuneam, fondurile au fost alocate pe diferite tipuri de activități. Sumele despre care vorbiți au făcut parte din contractul cu firma de promovare și marketing, firmă care a respectat Caietul de sarcini.

19. Care a fost alocarea bugetară pentru promovarea în presa locală și cât pentru cea națională?
Conform Caietului de sarcini și Ofertei financiare a firmei câștigătoare a contractului de Promovare și Marketing suma totală pentru promovarea în presa națională și internațională (presă scrisă/online, radio și TV) a fost de 1.162.243,25 Lei. În Caietul de sarcini nu a existat o prevedere expresă privind presa locală, considerând, în mod firesc, că reprezentanții presei locale fac parte din presa națională. Suma respectivă a fost distribuită de firma de Promovare și Marketing, în conformitate cu strategia de promovare a Festivalului.

20. Care au fost veniturile obținute din închirierea spațiilor pentru zona food and drink și tarabe cu alte produse?
Conform Ordonanței de Urgență nr. 54/2006, privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică, Art. 4, Alin 1 și 2, suma provenită din închirierea spațiilor destinate activității Food and Drink a fost direcționată integral în bugetul Primăriei Municipiului Craiova. Ținând cont de acest aspect, suma respectivă nu a fost luată în calcul în Veniturile Proprii ale Operei Române Craiova realizate în cadrul Proiectului Cultural ”Festivalul IntenCity”.

21. A fost contorizat numărul persoanelor care a intrat în spațiul festivalului și prin ce mijloace (de ex. prin scanarea biletelor etc).
Persoanelor care au intrat în spațiul festivalului le-a fost scanat biletul/abonamentul, dar Opera Română Craiova nu a contorizat acest număr solicitat de dumneavoastră. Am contorizat numărul de persoane care au avut acces în arealul Festivalului prin numărul de bilete/abonamente vândute și invitațiile distribuite.

În încheierea prezentului document, dorim să vă aducem la cunoștință MISIUNEA și OBIECTIVELE OPEREI ROMÂNE CRAIOVA, prevăzute în Capitolul II din Regulamentul de Organizare și Funcționare, document aprobat prin HCL nr. 140/2015.

C A P I T O L U L II
– MISIUNEA, OBIECTIVELE ŞI ACTIVITATEA –

Art. 4
(1) Misiunea Operei Române Craiova, ca instituţie publică de cultură, prin activităţile pe care le desfăşoară, se adresează diverselor colectivităţi socio-profesionale, vizând:
(a) asigurarea accesului tuturor cetăţenilor la informaţie şi instrucţie muzicală, ceea ce contribuie la dezvoltarea intelectuală şi spirituală a personalităţii umane, la formarea sistemului estetic şi al judecăţilor de valoare în domeniul culturii muzicale;
(b) dezvoltarea dezideratelor culturale de aleasă ţinută estetică şi formativ-educative, printr-o relaţie adecvată, modernă, între actul artistic-cultural şi consumatorul de artă, în toată complexitatea lui;
(c) acoperirea din punct de vedere artistic a tuturor cerinţelor şi exigenţelor pieţei de profil, deoarece responsabilitatea majoră a acestei instituţii este unicitatea ei pe plan local şi zonal;
(2) Pentru îndeplinirea misiunii, toţi angajaţii instituţiei, indiferent de compartimentul în care îşi desfăşoară activitatea şi în raport cu atribuţiile ce le revin au obligaţia să respecte cu stricteţe regulile disciplinare stabilite de conducerea instituţiei.
Art. 5
(1) Opera Română Craiova are ca obiective principale promovarea valorilor muzicale autohtone şi universale, precum şi ale artelor interpretative, de operă, operetă, balet, musical pentru copii şi alte spectacole muzicale, pe plan naţional şi internaţional.
(2) Instituţia va iniţia şi desfăşura proiecte în domeniul artelor spectacolului muzical, urmărind:
(a) conservarea, dezvoltarea şi promovarea valorilor artistice autentice ale patrimoniului cultural naţional şi universal,
(b) îmbunătăţirea permanentă a calităţii artistice şi profesionale a producţiilor şi proiectelor sale,
(c) diversificarea repertoriului prin abordarea altor genuri de spectacole muzicale,
(d) promovarea culturii româneşti şi dezvoltarea schimburilor culturale pe plan zonal, naţional şi internaţional, prin organizarea de spectacole specifice,
(e) elaborarea unor proiecte atractive şi utile de educaţie permanentă.

Luând act de cele expuse anterior, considerăm că Misiunea și Obiectivele Operei Române Craiova au fost pe deplin respectate prin realizarea Festivalului IntenCity, eveniment cultural ce poate deveni, prin edițiile viitoare, un brand național și internațional pe care Orașul Craiova și locuitorii săi îl merită cu prisosință.

Anexăm spre comparație fotografii de la primele ediții ale unor festivaluri cunoscute și fotografii de la prima ediție a Festivalului IntenCity:

Tomorrowland 2005

Captură din documentul transmis către Stiricraiova.ro de ORC

Untold 2015

IntenCity 2022

Manager Opera Română Craiova
Antoniu Zamfir