Craiova n-are încă stații de încărcare pentru că Primăria a făcut prost dosarul de finanțare

1335
Foto: Remus Badea
Reclame

Obișnuită să dea vina pe alții pentru eșecuri, Primăria Craiova, condusă de Olguța Vasilescu, a mai ”punctat” un rateu: stațiile de încărcare pentru mașinile electrice. Demersurile, inițiate de autoritatea locală, începute încă din mandatul lui Mihail Genoiu, și continuate de Vasilescu, s-au poticnit continuu.

Primăria Craiova a depus un dosar de finanțare pentru stațiile de încărcare la Administrația Fondului de Mediu (AFM) în 2020. Cum, necum, l-a ratat. În orice caz, administrația Vasilescu a dat vina pe AFM. Reprezentanții municipalității au explicat presei că AFM ar fi întârziat cu evaluarea dosarului, motiv pentru care le-ar fi expirat o autorizație de construire.

A fost depus a doua oară, pentru că expirase o autorizaţie de construire, şi asta pentru că proiectul nu a fost evaluat la timp de către AFM”, a fost explicația oferită de reprezentanții Primăriei Craiova jurnaliștilor de la Gds.

În 2022 (sesiunea 08.12.2021-12.08.2022), primăria a depus din nou proiectul. Nici de data asta cu succes. N-a fost aprobat. Dar mai are o șansă. AFM a trecut UAT Craiova pe lista solicitanților (din 4 mai 2023) care au posibilitatea de a clarifica motivele de respingere, prin completarea, remedierea sau clarificarea dosarului.

AFM a cerut Craiovei ”transmiterea devizelor (pe cheltuieli eligibile/neeligibile) astfel încât să reiasă detalierea costurilor eligibile/neeligibile (conform art. 12), evidențiind separat costurile și detaliind lucrările aferente capitolului 4.1 din deviz “Construcții și instalații” astfel încât să rezulte și cheltuielile aferente realizării și amenajării locurilor de parcare”.

Captură din lista solicitanților care au posibilitatea de clarificare

Cum a abordat Primăria Craiova proiectul

Trebuie menționat că primăria a avut două variante de implementare a proiectului. Adică două scenarii, diferența dintre ele fiind tipul de stație de reîncarcare ales și prețul. Primăria a ales în 2019 (Hotărâre nr. 29) scenariul 2. Valoarea totală a investiţiei (inclusiv TVA) era de 2.137.665,05 lei (din care construcţii+montaj 396.667,52 lei (inclusiv TVA). Durata de realizare a investiţiei ar fi trebuit să fie de 4 luni. În 2020 primăria a depus proiectul la AFM. A ratat, însă, finanțarea, din cauza autorizației care ar fi expirat, după cum au motivat reprezentanții Primăriei. În fapt, cel mai probabil dosarul a fost prost făcut.

A murit și capra vecinului

În 2021, și consilierii locali USR au propus realizarea unei rețele de încărcare electrică, prin înființarea a încă 9 stații, iar executivul a fost de acord. Atunci, Primăria Craiova a simțit nevoia să se laude și cu dosarul său de finanțare depus la AFM în 2020, menționând asta în proiectul inițiat și propus de useriști.

Prin Hotărârea Consiliului Local nr. 526/2019, privind aprobarea participării
municipiului Craiova la Programul (…) stații de reîncărcare pentru vehicule electrice în
municipiile reședință de județ, Municipiul Craiova a depus în anul 2020 dosarul de
finantare pentru proiectul privind amplasarea de 9 Statii de incarcare rapide cu 3 puncte de incarcare (1x50kw, 2x22kw) (…). Proiectul se afla în stadiu de verificare la Administrația Fondului pentru Mediu”, se menționa în proiectului de hotărâre din 27 mai 2021.

Stiricraiova s-a gândit la o variantă ideală pentru ambele tabere: Să îmbine Olguța Vasilescu ideile și să creeze căsuțe electrice pentru încărcarea mașinilor, cu o ambianţă urbană atrăgătoare și o imagine arhitecturală unică în România. În acelaşi timp, administrația nu neglijează nici impactul pozitiv asupra mediului, prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră pe teritoriul municipiului Craiova.

Dar proiectul USR a fost pus pe butuci de administrația Vasilescu. Nu a putut fi realizat pentru că Primăria Craiova a încercat implementarea lui prin închirierea unor amplasamente către investitori privați. Ei ar fi trebuit să facă stațiile și să plătească pentru folosirea terenurilor. Ideea edilului s-a dovedit proastă. Nicio firmă nu a fost interesată, implementarea în atare condiții dovedindu-se scumpă și neprofitabilă pentru firme.

”(…) În ceea ce priveşte proiectul USR, el nu s-a concretizat pentru că nu s-a prezentat nimeni la licitaţia pentru închirierea terenurilor. Aşa a fost proiectul, pentru operatori privaţi, dar nu a fost nimeni interesat. Au fost trei licitații şi o negociere directă“, au precizat reprezentanţii municipalităţii, pentru Gds, spălându-se pe mâini de ambele eșecuri.

A doua depunere

În 30 mai 2022, Consiliul Local al Municipiului Craiova a fost convocat în ședință extraordinară, ca să aprobe o nouă hotărâre pentru ca primăria să poată depună iar dosarul de finanțare la AFM (”Hotărâre privind aprobarea participării municipiului Craiova la Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic: stații de reîncărcare pentru vehicule electrice în localități și aprobarea reactualizării Studiului de Fezabilitate „Staţii de reîncărcare pentru vehiculele electrice”.

Cu ocazia asta, municipalitatea a înlocuit scenariul 2 cu scenariul 1. Astfel, valoarea totală a investiției fost actualizată la 2.418.792,69 lei (inclusiv TVA), din care construcţii montaj 566.987,40 lei (inclusiv TVA). Schimbată a fost și durata de realizare a investiției, de data asta fiind de 18 luni. Totodată, a fost menționată și aprobată și contribuția financiară a Municipiului Craiova, în cuantum de 767.996,13 lei.

Recent, Primăria Craiova a emis și un nou certificat de urbanism pentru stațiile de încărcare. ”Expirase cel vechi și trebuie să îl avem când se aprobă dosarul”, au explicat, azi, reprezentanții Primăriei Craiova, la solicitarea Stiricraiova.

Primul Certificat de urbanism, pentru studiul de fezabilitate, a fost emis pe 26 aprilie 2021. Pe 26 aprilie 2022 a fost prelungit cu un an, respectiv până la 26 aprilie 2023, când a expirat. Conform legii, o nouă prelungire a valabilității nu mai este posibilă, solicitantul urmând să obţină, în condiţiile legii, un alt certificat de urbanism.

***

Cele 9 stații de încărcare rapide, cu 3 puncte de încărcare (1x50kw, 2x22kw) sunt situate pe Romul (1), Nicolaescu Plopșor (1), Calea București (în dreptul Electroputere Mall – 6) și Bvd. Decebal (Facultatea de Automatică, intrarea la INCESA – 1).

ALEGEREA EDITORULUI