Municipalitatea din Craiova a scos la licitație un contract de peste 100.000 de lei, pentru servicii de realizare – creație si producție – publireportaje TV pentru anul 2023. Este vorba despre cinci materiale de câte 60 de secunde care vor promova câte o activitate diferită organizată de Primăria Craiova în acest an. Altfel spus, instituția pune la bătaie 20.000 de euro pentru cinci minute ”de aur”.
Reprezentanții primăriei argumentează că reportajele sunt necesare ca să promoveze turismul și să mărească ”numărul de persoane înștiințate cu privire la activitatea autorității publice locale”.
Mai mult, se arată în caietul de sarcini pus la dispoziția ofertanților, ”necesitatea realizării de campanii de promovare este impusă și de instituirea Taxei speciale pentru promovarea turistică a municipiului Craiova”.
De fapt, este vorba despre taxa hotelieră pe care consiliul local a ales să o instituie în Craiova (1% din valoarea totală a cazării pentru fiecare zi de cazare). Practic, cei care se cazează trebuie să achite această taxă, cunoscută și sub numele de taxă de ședere, pe care ulterior agentul economic e obligat să o vireze în bugetul local.
La Craiova, dar și în alte orașe, banii sunt folosiți pentru promovare. Ca de exemplu, cum i-a folosit Olguța Vasilescu la înscrierea Craiovei în competiția Cel mai frumos Târg de Crăciun din Europa (European Best Destination). De altfel, cel mai probabil, unul dintre reportaje va fi despre Cel mai frumos târg de Paște din Europa, titlu câștigat anul trecut. Altul va fi, fără doar și poate, Festivalul Intencity. Poate și reabilitarea Părculețului Pedagogic. Și așa mai departe.
În fine. Justificările nu se opresc aici. Pe lângă nevoia de promovare a Craiovei ca oraș turistic, Primăria vorbește totodată și despre promovarea investițiilor și activităților desfășurate de municipalitate.
Ce să mai, cu alte cuvinte, tot ale Primăriei Craiova, scopul spoturilor video este ”de informare a opiniei publice asupra activității sale, pentru furnizarea de informații corecte, complete, consistente și obiective, de natură administrativă și nu numai”.
Carevasăzică, în virtutea transparenței și a temeiului juridic, administrația Vasilescu plătește ca să disemineze informații publice. Desigur, ”corecte, complete, consistente și obiective”. Toate, în doar 60 de secunde.
Nu că informațiile despre care se insistă ar trebui furnizate obligatoriu sub forma de materiale publicitare. La informațiile de care cetățenii sunt interesați sau au cu adevărat nevoie de ele accesul este fie greoi, fie limitat sau, uneori, complet blocat.
”În conformitate cu principiile comunicării și transparenței, Primăria Municipiului Craiova este autoritate publică căreia îi revin sarcini, obligații și responsabilități de informare a opiniei publice asupra activității sale, pentru furnizarea de informații corecte, complete, consistente și obiective, de natură administrativă și nu numai. Având în vedere strategia autorității locale de a disemina informații despre oportunitățile de investiții din Craiova și potențialul turistic al municipiului, de a atrage investitorii interesați în zonă, de a mări numărul de persoane înștiințate cu privire la activitatea autorității publice locale și de a crește numărul de turiști, promovând imaginea municipiului și acțiunile inițiate și organizate de autorități, este necesară diseminarea cu operativitate a acțiunilor Primăriei și Consiliului Local Craiova prin intermediul presei de televiziune națională, locală și regională, precum și prin intermediul publicațiilor naționale și locale online”, după cum se menționează în caietul de sarcini.
P.S. Apropo, că tot vorbește Primăria de informații corecte, oneste și obiective. Am aflat, recunosc că nu cu mirare, de la niște cetățeni, informația fiindu-mi ulterior confirmată și de cadre didactice, că prin grădinițe, ca să ajungă la urechile copiilor, părinților și bunicilor, s-a împrăștiat vestea ”cinstită” că în Părculețul Pedagogic vor avea loc spectacole fix în ziua și la ora recepției oficiale făcută de primarul Craiovei, Olguța Vasilescu. N-au fost. A fost doar o minciunică mică și gratuită, cu un scop mare, mare. Pentru promovarea turistică, bineînțeles…