Incredibilul drum al inimii Reginei Maria a început în iulie 1938, când cea mai iubită dintre monarhele României moare. De la Sinaia, ajunge la capela construită în curtea castelului din Balcic, una dintre „casele de vis” ale reginei. După pierderea Cadrilaterului, este dusă la Bran. Autoritățile comuniste o scot din mormântul amenajat și o mută la un muzeu, în București, unde rămâne până în 2015, când a fost mutată la Pelișor, unde se află în prezent.
Dar unde și-ar fi dorit, de fapt, Regina Maria să se afle inima sa?
În nici un caz expusă într-o cutie, pe un stand, la Sinaia. La această întrebare răspund academiciana Georgeta Filitti, care a studiat în detaliu viața Reginei Mamă și care a asistat la episodul mutării inimii de la Bran la București, și istoricul Tudor Vișan-Miu.
Simona Preda: Știm că pe 18 iulie 1938 este declarat decesul Reginei Maria. Când s-a întâmplat de fapt? Există speculații că ar fi murit în trenul care o transporta către Sinaia. Unii spun că ar fi murit la Pelișor. Haideți să elucidăm această problemă.
Tudor Vişan-Miu: Miza, în astfel de cazuri, există: cum se anunță trecerea la cele veșnice a unui monarh. Avem un caz în istorie, al regelui George al 6-lea, care a fost otrăvit de medicul său ca să apară știrea în gazetele de dimineață, nu în cele de seară. Regina Maria se afla la tratament în Germania. Nu prea mergeau lucrurile, așa încât ia decizia: „Trebuie să mă întorc în țară. Nu am cum să mor pe pământ străin.”
Se pare că Hitler îi face o invitație să îi ofere un avion, dar refuză și se recurge la tren.
Refuză ea sau refuză Carol al II-lea?
Era oricum o chestiune delicată, pentru că în 1938 nimeni nu mai avea dubii despre Hitler, ce poate și ce o să facă.
Citește continuarea în Presshub.ro.