Vestea că Wizz Air nu va relua patru rute suspendate încă din 15 ianuarie de pe Aeroportul Internațional Craiova (AIC) a adus nemulțumire în rândul celor își făcuseră planuri de călătorie spre și dinspre Bănie sau se bazau pe ele pentru eventuale deplasări.
Directorul Aeroportului Internațional din Craiova, Sorin Manda, unde la ora actuală Wizz Air este singurul operator de transport aerian, spune că, în principiu, nu se știe cât timp zborurile vor rămâne suspendate. Pe de o parte. Pe de alta, afirmă că e o chestiune de timp scurt până un nou operator își va anunța debutul la Craiova, cu zboruri deja existente, dar și noi.
”Este o necunoscută absolută când totul va fi rezolvat”
Problema este la 45 dintre cele 140 de avioane pe care Wizz le deține, de tip A321neo. Nu doar acest operator le are în flotă, ci și alte companii. Toate au fost obligate de Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA) să le lase la sol pentru verificări, având în vedere că au fost constatate probleme la motoare. ”Spre exemplu, noi astă-vară am avut două aeronave și ambele erau A321neo. Acum nu mai zboară niciunul, de niciunde, indiferent de companie”, explică Manda.
Nu se mai zboară la Paris, Dortmund, Barcelona și Madrid
Potrivit acestuia, inițial, din discuțiile și comunicarea purtate între el și Wizz Air s-a vorbit de o perioadă de 2-3 luni de suspendare a celor patru curse scoase din Bănie, ”dar se pare că problemele mai mari durează mai mult”.
Conform orarului de vară, zborurile temporar suspendate în ianuarie, adică Paris, Dortmund, Barcelona și Madrid nu se regăsesc nici în programul de vară.
”Cele patru destinații de la noi au fost suspendate pe 15 ianuarie, când era programul de iarnă. Acum au lansat programul de vară – cursele începând cu 28 martie până la 26 octombrie – și aceste patru zboruri nu sunt planificate de la Craiova. De ce? Pentru că având aceste probleme cu aeronavele nu puteau pune în vânzare bilete, fiindcă nu se poate anticipa cât va dura remedierea defecțiunilor.
Așa că vor relua cursele doar în momentul în care au avioanele disponibile. Trebuie avut în vedere că nu toate cele 45 de aeronave se vor face în același timp, nici că primul avion dintre cele 45 va fi adus la Craiova. Cu alte cuvinte, este o necunoscută absolută când totul va fi rezolvat”, a explicat, pentru Știri Craiova, directorul Aeroportului Craiova.
La ora actuală sunt operate zborurile regulate pe Londra, Birmingham, Bruxelles, Roma, Milano și Bolognia. Aceste zboruri vor fi menținute și în programul de vară, care începe în ultima duminică din luna martie și se încheie în ultima duminică din octombrie.
De ce doar Wizz Air la Craiova?
O întrebare pe care mulți dintre craioveni și-o pun, firește, este de ce nu există și alte companii care să opereze curse regulate la Craiova, mai ales că aeroportul este clasat ca internațional. Iată ce spune Sorin Manda.
”În România, anul trecut, dar și astăzi, când vorbim, cota de piață a Wizz Air este undeva la 60%. În cea mai mare parte a aeroporturilor regionale, Craiova, Sibiu, Suceava, Bacău, Timișoara, Satu Mare, Baia Mare există un singur operator: Wizz Air. Nu pentru că am avea noi o clauză de monopol cu ei, niciunii dintre noi nu are, nici că ar fi o politică de prețuri diferită față de alții și față de ei. Mai degrabă, pentru că sunt singurii care vor să zboare prin România, dintre cei mari”, susține conducerea AIC.
Zboruri actuale și ”new entry”, cu un nou operator
Însă asta se va schimba, dă asigurări Sorin Manda, pe care l-am întrebat dacă în afară de investițiile în infrastructură face ceva și pentru a aduce operatori noi la Craiova:
”Suntem foarte aproape ca în perioada următoare, și vorbesc de zile, săptămâni maximum, să anunțăm un nou operator de curse regulate de pe Craiova. Suntem în discuții cu operatori din România, negocierile sunt foarte avansate. Vor fi și zboruri care sunt actuale în orar, dar și care nu sunt”.
Întrebat în context despre o viitoare concurență între operatori la Craiova, directorul IAC este de părere că ea e bună, însă doar pentru pasageri.
”În aviație, concurența nu e sănătoasă. Sunt extraordinar de mulți bani implicați, iar acești operatori mari, străini, pot să bată concurența. Un operator cu peste suta de aeronave își permite să vândă timp de un an bilete cu doar 10 euro, când poate prețul corect este 60 de euro. Dar operatorul român nu va putea vinde cu 10 euro, va vinde cu 60 și nu va avea pasageri, deci va da faliment”.
Dacă concurența ar putea aduce prețuri mai bune pentru călători, poate aduce concurența și zboruri interne?
”Sunt foarte mici distanțele, nu poți umple un avion de două ori pe săptămână, cu 360 de persoane care se duc și se întorc săptămână de săptămână. Dar asta nu înseamnă că noi nu am sprijini o cursă internă”, spune managerul Aeroportului din Craiova.
Ce-a făcut Wizz cu banii de la CJ Dolj
Și, fiindcă tot a adus vorba de sprijin, l-am întrebat pe Sorin Manda și despre ajutorul de minimis acordat de Consiliul Județean Dolj companiei Wizz Air în anul 2022, care prevedea două tranșe de 40, respectiv 80 de mii de euro pentru 2022 și 2023.
”Sunt două tipuri de ajutor de stat pe care le pot da autoritățile. Unele pentru care nu mai este nevoie de Consiliul Concurenței al UE, pe care și noi l-am dat, pentru a promova două rute pe care ei le deschideau. E vorba de Billund și Torino, pe care Wizz Air le-a operat vreo 5-6 luni, iar apoi s-au oprit, la fel și ajutorul de stat, care le fusese dat ca să le promoveze. Cred că, în total, le-am dat vreo 30 și ceva de mii de euro. Le-au promovat pe site-ul lor și în revista de la bordul aeronavelor. A fost ajutor de minimis pentru promovarea rutelor noi, nimic altceva”, a răspuns Sorin Manda.
În ianuarie numărul pasagerilor a scăzut cu peste 13%
Nu doar călătorii sunt afectați de problema zborurilor anulate de compania maghiară Wizz Air. Ci, implicit, și veniturile aeroportului, în directă legătură cu numărul pasagerilor. Mai puține zboruri înseamnă mai puțini călători, deci mai puțini bani. Însă directorul aeroportului pare optimist. Spune că se așteaptă ca balanța să fie echilibrată de companiile cu care în curând se vor încheia negocierile.
”Veniturile noastre au legătură directă cu procesarea pasagerilor și deservirea aeronavelor. În ianuarie 2024 am înregistrat o scădere a numărului de pasageri cu 13,73% față de aceeași lună din 2023. Orice scădere a numărului de pasageri, clar afectează. Dar, per general, pentru anul acesta, nu înseamnă neapărat o scădere a veniturilor. Spun asta în contextul în care așteptăm acele companii cu care suntem în discuții extrem de avansate pentru zboruri, care vor aduce venituri. Așa cum am menționat, în privința Wizz este o necunoscută totală când se va reveni”.