Conform TVR Info, aparatul IAR 99 SM trebuia predat Forţelor Aeriene la jumătatea lunii trecute. Iniţial, livrarea era programată în vara lui 2023, însă atunci fabrica Avioane Craiova a primit de la MApN o păsuire de 6 luni. A reclamat că, din cauza pandemiei, a procurat cu greu elementele necesare modernizării avionului.
Potrivit sursei menționate, Victor Peța, liderul de sindicat de la Avioane Craiova, recunoaște că programul de modernizare a IAR 99 este în mare întârziere.
Într-un mesaj, acesta susține că, la mai bine de două săptămâni de la termenul la care ar fi trebuit predat primul IAR 99 SM, compania și reprezentanții Armatei fac eforturi ca primul zbor de test să poată avea loc.
Ministrul Economiei anunța că testele au început în decembrie 2023
Ceea ce e și mai grav dat fiind faptul că, în decembrie 2023, ministrul Economiei ne anunța pe Facebook că ”IAR 99 SM îşi va îndeplini misiunile de zbor” și că au început probele: ”Astăzi la Craiova au început probele cu primul avion IAR 99 SM, un avion produs chiar de Avioane Craiova SA, fabrica Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului. Felicitări echipei de la Avioane Craiova SA şi mă bucur că demonstram în mod real capacitatea de a răspunde nevoilor de înzestrare a Armatei române”, e postarea ministrului Economiei, Ştefan Radu Oprea, din 22 decembrie 2023.
Însă, mai notează jurnaliștii de la TVR, potrivit specialiștilor, testarea va dura și ea, deci întârzierile vor fi și mai mari. Asta în condițiile în care Forțele Aeriene au mare nevoie de IAR-urile 99 SM.
Inițial, primul avion de test ar fi trebuit să zboare în vara lui 2022, la aproape 2 ani de la semnarea contractului.
La acel moment, managerul fabricii dădea vina pentru întârzieri pe un partener israelian care ar fi trebuit să livreze un aparat de navigație, însă era foarte optimist în legătură cu zborul de test.
Primul IAR 99 SM nu a zburat nici măcar la un an după termenul dat inițial de directorul Avioane Craiova și nici nu e clar când se va întâmpla asta.
Până acum, fabrica a primit de la Armată în jur de 98 de milioane de lei, cam 20 de milioane de euro, însă nu a livrat nimic.
În mod normal, potrivit contractului, Armata ar trebui să-și recupereze banii, cel puțin asta ne spunea șeful Direcției de Presă din MApN în urmă cu aproape două luni.
Contractul pentru modernizarea celor 10 avioane IAR 99 a fost semnat în august 2020 și are o valoare de 275 de milioane de lei, adică 55 de milioane de euro.
Sursă informații: https://tvrinfo.ro