Avion cu motor ia și 34.500 de euro în zbor. Olguța Vasilescu vrea să promoveze Craiova în revista Wizz Air. În anul în care compania a suspendat patru dintre cele zece rute de zbor de pe Aeroportul Internațional Craiova, administrația locală vrea să publice în revista operatorului aerian un articol de promovare a orașului. Suma pe care municipalitatea e dispusă să o achite este estimată la nici mai mult, nici mai puțin de 35.000 de euro.
”E o modalitate eficientă de realizare a promovării municipiului Craiova”, explică administrația locală alegerea ca orașul să apară în catalogul distribuit în aeronavele sale.
La sfârșitul anului trecut autoritatea locală a plătit 29.690 euro pentru o nouă promovare și apariție în clasamentele European Best Destinations (EBS), cea care a făcut din Craiova unul dintre orașele cu cel mai frumos Târg de Crăciun.
Wizz Air este singurul operator care are curse de la și către Aeroportul din Craiova. Compania a decis la începutul anului să suspende temporar zborurile către Paris, Dortmund, Barcelona și Madrid. Se aprecia că decizia va afecta doar perioada zborurilor din programul de iarnă. Însă cursele nu apar nici în programul de vară. E drept, hotărârea a fost pusă pe seama problemelor depistate la motoarele aeronavelor A321neo, care au afectat și alte companii.
Wizz-ul cel cu monopol
Însă nu e de neglijat faptul că Wizz a decis să renunțe la 4 dintre cele 10 curse doar la Craiova, în vreme ce pe alte aeroporturi din țară a redus cu mai puțin zborurile. Cauza posibilă este monopolul din Bănie.
Legat de asta, directorul Aeroportului, Sorin Manda, care este fratele șefului PSD Dolj, Claudiu Manda și cumnatul primarului Olguța Vasilescu, declara pentru Stiri Craiova că nu ar fi vorba despre ”o clauză de monopol cu ei (…) nici că ar fi o politică de prețuri diferită față de alții și față de ei”, ci ar fi ”singurii care vor să zboare prin România”. El a mai susținut și că mai toate aeroporturile din țară au ca unic operator Wizz.
”În România, anul trecut, dar și astăzi, când vorbim, cota de piață a Wizz Air este undeva la 60%. În cea mai mare parte a aeroporturilor regionale, Craiova, Sibiu, Suceava, Bacău, Timișoara, Satu Mare, Baia Mare există un singur operator: Wizz Air. Nu pentru că am avea noi o clauză de monopol cu ei, niciunii dintre noi nu are, nici că ar fi o politică de prețuri diferită față de alții și față de ei. Mai degrabă, pentru că sunt singurii care vor să zboare prin România, dintre cei mari”, susținea conducerea Aeroportului. (Detalii AICI)
Însă, o simplă verificare a zborurilor pe aeroporturile menționate de Sorin Manda îi contrazice afirmația. Toate au cel puțin un operator în plus, după cum exemplificăm mai jos.
În fine. Totodată, Sorin Manda mai spunea că este în discuții foarte avansate cu alte companii locale pentru a opera la Craiova. Conform declarațiilor sale (din 6 februarie 2024), ar trebui ca foarte curând ele să fie anunțate.
Primăria Craiova: ”Se impune diversificarea modalităților de promovare”
Revenind la dorința municipalității de a se promova în catalogul Wizz, administrația Olguța Vasilescu susține că publicitatea prin intermediul revistelor de la bordul aeronavelor cu plecare de pe aeroportul din Craiova este ”o modalitate eficientă de realizare a promovării municipiului Craiova”.
Apoi spune că Wizz Air este singurul operator, drept urmare ”se impune implementarea unei campaniii de promovare prin intermediul mijloacelor de marketing puse la dispozitie de catre aceasta”.
”Cu o crestere constanta a numarului de pasageri care tranziteaza aeroportul, Aeroportul International Craiova este principala poarta de intrare pentru municipiul Craiova. Datorita politicilor implementate de autoritatea locala in ultimii ani, care includ atragerea turistilor si a posibililor investitori catre municipiul Craiova, se impune diversificarea modalitatilor de promovare, precum publicitatea prin intermediul companiei care opereaza de pe Aeroportul International Craiova, Wizz fiind, in prezent, singura care gestioneaza zborurile din si spre municipiul Craiova. (…) Compania publica, la fiecare doua luni, un catalog tiparit, ce contine informatii despre destinatii turistice din toata Europa. Revista Wizz Air este citita de mai mult de 90% dintre calatori/turisti, iar la fiecare editie se printeaza un tiraj de 70.000 exemplare, cu 12 milioane de cititori per editie (2 luni)”, se arată în specificațiile tehnice care însoțesc anunțul Primăriei Craiova.
Ce vrea mai exact municipalitatea să publice în revista companiei de 34.500 de euro? Ei bine, un articol pe o pagină întreagă, cu un text destul de scurt, de 300 cuvinte (circa 1800 de semne), plus 3 imagini. Articolul va apărea în toate cele 5 ediții, respectiv cele din aprilie/mai, iunie/iulie, august/septembric, octombrie/noiembrie și decembrie 2024.
Textul și imaginile vor fi realizate de municipalitate. ”Prețul va fi ferm, exprimat în EURO, acesta rămânând neschimbat pe durata contractului”, conform documentului. Plata se va face în tranșe, după apariția fiecărei ediții și livrarea ei municipalității din Bănie.
Ce efect va avea această nouă modalitate de promovare a Craiovei e, dacă nu imposibil, foarte greu de verificat.
E recunoscut faptul că orașul a câștigat popularitate după ce a apărut în clasamentele site-ului EBS. Dar asta s-a datorat mai ales aparițiilor în media locală și națională, unele plătite, altele care au tratat pur și simplu subiectul prin prisma cheltuielilor pe care Vasilescu le face pentru a face din Craiova o destinație turistică.
Oricum am privi lucrurile, publicitatea, inclusiv cea negativă, a avut efect. Care au fost beneficiile reale, palpabile de până acum nu se știe cu exactitate, fiindcă primăria nu a prezentat niciodată, spre exemplu, în cifre, încasările din taxele aferente ocupării domeniului public de către comercianți. Lia Olguța Vasilescu a plusat pentru operatorii economicii din HoReCa, care au simțit cel mai mult avantajele.
Cum am putea afla care este efectul publicității în catalogul Wizz,